De consument verleiden tot het kopen van nieuwe, verzadigende voedingsproducten

08-10-2013 09:54

 

Verzadigende voedingsproducten kunnen een antwoord zijn op het groeiende probleem van overgewicht.

Veel voeding is tegenwoordig gemakkelijk weg te kauwen en te drinken, maar bevat een overdaad aan calorieën en geeft geen ‘volle buik–gevoel’.

Het deelonderzoek ‘De effecten van het introduceren van verzadigingsverhogende tools op koopgedrag, consumptie en niveaus van voedingsstoffenopname’ is gericht op de vraag hoe de consument is te verleiden tot het kopen en (blijven) eten van nieuwe, verzadigende voedingsproducten. En op de vraag hoe dit is te meten met verbeterde onderzoeksmethoden.

Satiety and satisfaction

Dit onderzoek maakt deel uit van een Satiety & Satisfaction, een vooruitstrevend onderzoeksprogramma van de Wageningen UR dat focust op het gevoel van verzadiging en bevrediging van voedsel. Het project ‘Eten naar genoegen; wetenschappelijk bewijs voor voedingsproducten die verzadigen en bevredigen’ richt zich op het gevoel van verzadiging en de bevrediging van voedsel.

Calorieën

Daarbij ligt de nadruk op het feit dat veel bewerkte voedselproducten (fastfood, snacks en dranken) hun vermogen tot verzadigen hebben verloren. Ze bevatten vaak veel calorieën en zijn gemakkelijk weg te werken. Daardoor krijgt het lichaam gemakkelijk een overdaad aan calorieën binnen, zonder dat het zich verzadigd gaat voelen. De aanname is dat het verhogen van de verzadigingsgraad van voedsel de eetgewoonten zal veranderen en daardoor een positieve invloed heeft op de fysieke conditie van de mens.

Functionele voeding

Aanleiding voor dit onderzoeksprogramma is het feit dat in de afgelopen twintig jaar het aantal mensen met overgewicht is verdrievoudigd. De inzet is om zwaarlijvigheid aan te pakken door interventies in de voedselsamenstelling, door het produceren van functionele voeding, het beginnen van dieetprogramma’s en door consumenten goed voor te lichten.

Het onderzoek zal bedrijven in de agrofoodsector helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en technieken voor gezonder voedsel en kan als basis dienen van gezondheidsclaims voor die producten.

Verzadigingsvoedsel

In de strijd tegen overgewicht wil Wageningen UR bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe voedingsproducten die verzadigen, maar geen overdaad aan calorieën bevatten. Minstens zo belangrijk is dat consumenten worden verleid tot het kopen van die nieuwe producten. Daarom is het zoeken naar een optimale communicatiestrategie.

Door het nieuwe ‘verzadigingsvoedsel’ op de juiste manier te positioneren en te promoten- met een passend woordgebruik en uitstraling - moet de consument er een goed gevoel bij krijgen en een binding met de producten of de desbetreffende merken opbouwen. Daarbij moet worden voorkomen dat het ‘etiket’ van verzadiging – ofwel een volle buikgevoel – geen negatieve associaties oproept.

Voedselinname

Het tweede belangrijke doel van dit onderzoek is een methode te ontwikkelen waarmee de impact van en het marktaandeel na de introductie van deze voeding kan worden beoordeeld in relatie tot de totale voedselverkoop. Ook de inname van voedingsstoffen (de calorische waarde) en de vervanging van voedingsproducten door de nieuwe verzadigde producten in de totale voedselinname, zijn daarbij belangrijke gegevens.

Voedselconsumptiepeiling

De ambitie is op dit vlak een nieuwe methode te ontwikkelen om verkoopgegevens van de retail te combineren met gegevens uit de zogeheten voedselconsumptiepeiling (VCP). De bedoeling is beide methoden verder te verfijnen en te combineren zodat veel nauwkeuriger gegevens ontstaan over aankoop en consumptie van voedingsproducten.